Контроль як процес забеспечення цілей коллективу підприємства
[
]
16.11.2008, 02:21
Вступ 3 1. Сутність процесу керування підприємством 5 1.1. Формулювання цілей і задач організації 5 1.2. Планування діяльності колективу 13 1.3. Визначення напрямків діяльності та досягнення цілей підприємства 16 2. Контроль як одна з основних функцій менеджменту 16 2.1. Необхідність та поведінкові аспекти процесу контролю 16 2.2. Сутність та види контролю 20 2.3. Характеристика ефективного контролю 28 Висновок 34 Список використаної літератури: 36
Вступ
Термін "контроль" не є однозначним. У перекладі з французького слово "контроль" означає перевірочний документ, оформлений у двох чи екземплярах у двох записах. Протягом тривалого часу поняття контролю зв'язувалося, насамперед, з перевіркою правильності складання документів, записів у масових журналах і т.д. Контроль як явище асоціювався з діяльністю головним чином бухгалтерів, касирів, фінансових працівників. У словниках і енциклопедіях контроль визначається як перевірка чого-небудь; перевірка правильності тих чи інших дій в області виробництва і керування; спостереження з метою перевірки; чи заснування той, хто займається перевіркою звітності, діяльності якого-небудь іншого чи заснування відповідального обличчя. Як видно з вищесказаного, історично первісним є пояснення контролю як перевірки правдивості і вірогідності документів. Наступним етапом стало представлення про контроль як перевірці відповідності дій поставленим цілям, задачам, що діють законам. Третій етап включив у контроль і аналіз відхилень, розкриття їхніх причин. Класики науки керування (Ф.У.Тейлор, А.Файоль, Г.Емерсон, Г.Черч) підкреслювали, що без контролю неможливо керувати будь-яким процесом. Так, А.Файоль відзначав, що в будь-якому заході ціль контролю складається в перевірці того, чи усі відбувається відповідно до прийнятого плану, що діють інструкціями і встановленими принципами. Ціль контролю - виявити слабкі місця і помилки, вчасно виправити і не допускати їхнього повторення. На його думку, варто контролювати усі: предмети, людей, дії. Розглядаючи контрольну діяльність у керуванні підприємства, А.Файоль розділяв її на шістьох основних груп: • з погляду адміністративної - необхідно з'ясувати, чи існує програма роботи і чи відповідає вона моменту; • з погляду комерційної - усі матеріали, що надходять і виходять, повинні бути точно враховані по кількості, якості, це-ні; • з погляду технічної - потрібно простежити хід операцій, їхні результати, стан машин і устаткування; • з погляду фінансів - необхідно проконтролювати касу, майно, матеріали, видатковий капітал і ін.; • з погляду охорони - треба перевірити засобу, уживані для охорони майна (від пожеж, крадіжок і т.д.); • з погляду обліку - необхідно з'ясувати, як швидко поступають звіти, чи дають вони точне представлення про положення підприємства, як ведеться статистика. Таким чином, по А.Файолю контроль співвідноситься з всіма основними функціями керування і реально сам стає особливою функцією. В даний час під терміном "контроль" мають на увазі: • органічну функцію керування; • набір засобів регулювання поводження чи особистості організації в цілому; • функцію системи, що виконує задачу зворотного зв'язку і забезпечує спостереження за станом системи.